Kyckling gryta med sting

Tänkte dela med mig av min kyckling gryta som jag gjorde lite snabbt och enkelt igår av det vi hade här hemma. Eftersom jag inte använde några mått är det svårt att säga hur mycket det var av allt men jag hoppas att bilderna kan vara till en liten hjälp.
Och det är alltid välkommet med frågor.

Ingredienser:

Kyckling filé
Bacon
Basilika
Chili flakes
Cayennepeppar
Salt
Vitlök
Hönsbuljong
Tomatpuré
Mjöl
Mjölk

Hur jag gjorde:

1. Börja med att tärna kycklingen och klippa baconet.
2. Stek på låg värme.
3. Mortla ihop kryddorna och häll över kycklingen och baconet.
4. Pressa en vitlöks klyfta över kycklingen och baconet.
5. Ha i en liten skvätt tomatpuré (ha hellre i mer senare än ta för mycket i början)
och häll sedan på lite mjöl och rör runt.
6. Lägg i en tärning av hönsbuljongen.
7. Häll på mjölk och låt koka upp försiktigt och låt det sedan små puttra ett tag tills det blivit såsigt.

Vi valde att ha ris till, men det fungerar säkert lika bra med band pasta eller något annat tillbehör.
Lite sallad eller kokade grönsaker till skulle göra det hela lite finare och mer matigt, men här tog vi och gjorde det bästa av det som fanns hemma =)

Gillar man inte stark mat så blir det antagligen lika bra om man byter ut chili flakesen och cayennepepparn mot paprika pulver och vanlig peppar.

Ett bra alternativ till den klassiska curry grytan.












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0